8 basisregels voor een primal lifestyle

1. Eet genoeg dieren en planten.

Richt je op goede bronnen van proteïne (vlees, gevogelte, vis) en veel kleurrijke groenten, zowel als fruit (voornamelijk bessen) en gezonde vetten (noten, avocado’s, olijfolie). Let wel op de inname (calorie distributie) en dan voornamelijk van week tot week in plaats van maaltijd – tot maaltijd. Zorg ervoor dat je granen, suikers, trans- en gehydrogeneerd vetten uit je dieet haalt.

2. Beweeg veel – op een rustig tempo.

Probeer 2-5 uur per week een lichte inspanning te verrichten. Denk aan wandelen, fietsen, of zwemmen. Deze lichte inspanning is erg belangrijk (zeker als je een kantoor baan hebt). Deze combinatie van beweging en eten zal zorgen voor een verhoogde vet-verbranding, een verbeterde doorbloeding, versterking van de spieren en verbetering van de flexibiliteit.

3. Ga naar de sportschool.

Ga veel naar de sportschool: probeer 2 a 3 keer in de week aan krachttraining te doen. Focus op bewegingen die het gehele lichaam activeren, niet op speciale spiergroepen. Dit zal je genen stimuleren om je spieren sterker en krachtiger te maken, de dichtheid van je botten te verbeteren, je gevoeligheid voor insuline te verbeteren, groeihormoon afscheiding te verbeteren, en om meer opgeslagen lichaamsvet te verbranden.

4. Trek soms een sprintje.

Probeer één  per week een keer intensief te sprinten. Dit kan in de vorm van 6 – tot 8 (of meer.) sprintjes de heuvel op, of gewoon in de achtertuin of op het strand. Dit kan echter ook in de vorm van meerdere intensieve sessies op een fiets (hometrainer/spinbike, wielrenfiets of mountain bike). Deze korte sprints zullen zorgen voor de vrijlating van HGH (human growth hormone – je natuurlijke groeihormoon). Dit zorgt voor vetverbranding en spieropbouw.

5. Slaap voldoende

Zorg dat je veel uren slaap krijgt. Onze levens zijn zo hectisch en druk dat het vaak moeilijk is om genoeg slaap te krijgen. Slaap is echter een van de belangrijkste factoren wanneer het aankomt op de gezondheid, energie, en een goed immuunsysteem.

6. Wees actief.

Probeer elke week een leuke activiteit te plannen, denk aan voetbal, basketbal, rugby etc. Op deze manier kun je de fitness activiteiten toepassen, maar zorgt het ook voor de verwerking van negatieve stress hormonen. Zodat je jezelf uiteindelijk beter zult voelen!

7. Ga naar buiten.

In tegendeel tot de ‘’algemene wijsheid’’ die dermatologen uitspreken (zij stimuleren het vermijden van zonlicht), is het voor de Primal Lifestyle juist heel belangrijk om elke dag zonlicht te krijgen. Het hoeft niet veel te zijn, maar genoeg voor het lichaam om de belangrijke vitaminen D aan te maken. Natuurlijk zonlicht heeft ook een positief effect op het humeur, wat de productiviteit op het werk en op sociaal vlak kan verbeteren.

8. Vermijd giftige dingen.

Vermijd blootstelling aan chemische stoffen in je voedsel (pesticiden, herbiciden, chemische stoffen etc.) en op je huid. Maar probeer ook de verborgen giffen in eten zoals suikers, granen, bewerkte levensmiddelen, trans- en hydrogeneerde vetten, en kwik in sommige vissoorten te vermijden.