Wat is het verschil tussen Primal en Paleo?

We horen en lezen het voortdurend – de vergelijking van Primal eten en het zogenaamde paleodieet. Zeker, het is heel logisch om dit verband te leggen, maar wat is het verschil tussen het paleo dieet en de Primal methode?

Het klopt dat zowel het Paleodieet als de primal methode op dezelfde evolutionaire wetenschap berusten. Het verhaal gaat ongeveer als volgt. Ons moderne westerse dieet vertoont weinig overeenkomst met de eetgewoonten van de vroege mens gedurende zijn 100.000 jaar van evolutionaire geschiedenis. Sinds de landbouwrevolutie hebben we in plaats daarvan een eetpatroon aangenomen waarop onze fysiologie nog steeds niet voldoende is aangepast. Pas als de basis van ons dieet wordt teruggebracht naar de eetpatronen van onze voorouders van vóór de landbouwrevolutie, dan werken we mee, in plaats van tegen, onze natuurlijke fysiologie. Eenvoudig gezegd: eet zoals onze voorouders aten, zodat je gezonder leeft.

Volgens zowel het paleo dieet als de primal methode moet de opname van koolhydraten (vooral granen) beperkt worden, moeten meer eiwitten gegeten worden en veel groenten in de basis opgenomen worden. Temidden van deze raakvlakken bestaan een aantal belangrijke verschillen in interpretaties en benaderingen.

Een fundamenteel verschil? De rol van verzadigde vetten.

De paleo gemeenschap blijft een angst koesteren voor verzadigde vetten die als kwelduivel het cholesterol verhogen en hartziekten uitlokken in plaats van een cruciale bron te zijn van voedingsstoffen voor het neurologisch functioneren en andere essentiële fysiologische processen. Het eten van slechts mager vlees, mijden van boter en kokosolie (twee favorieten van bij de Primal methode die ten goede komen aan gezondheid, zoals ondersteund wordt door uitgebreid onderzoek), beperking van het eten van eieren; dit is niet het dieet van jouw overgrootvader-oerman.

Veel criticasters van het paleodieet hebben erop gewezen dat de vroege mens bijna niets overliet van de dierlijke karkassen die ze gelukkig buit hadden kunnen maken. En het is een feit dat ze een voorkeur hadden voor de vettere delen van het vlees, het rijkere orgaanvlees en zelfs het beenmerg, boven het malse spierweefsel. Per slot van rekening was de oermens alleen maar bezig om genoeg calorieën en voedingstoffen binnen te krijgen om tot de volgende dag te overleven. Hoe meer energie het bevatte, des te meer het eten gewaardeerd werd (En, dat kunnen we hier toevoegen, des te smakelijker!)

En dan zijn er de tegenstrijdigheden die bestaan over andere vetten. Onbetwist is het belang van de balans van omega 3:6, maar de details hierover lopen uiteen. In tegenstelling tot het paleo dieet zijn bij de primal methode de bronnen van omega 3, zoals koolzaadolie, verdacht. Feit is dat met het afnemen van de geur, wat bij koolzaadolie bijna altijd gebeurt, ook de hoeveelheid omega 3 verdwijnt. Maar als je de bronnen van verzadigde vetten hebt afgeschreven (zoals het paloe dieet doet met de bekende kokosolie) dan loop je vast in het troebele water van de bewerkte poly-onverzadigde producten. Wat klopt er niet aan dit beeld?

Eveneens omstreden is de betekenis van dieetfrisdranken en andere kunstmatige zoetstoffen.

De mening van velen binnen de paleo gemeenschap is dat zolang het geen suikers zijn het acceptabel is. Het lijkt op niets meer dan manipulatie door het probleem op deze manier te omzeilen. Hoewel de primal methode het incidentele gebruik van suikers niet in een kwaad daglicht stelt, wordt gesteld dat het gebruik beperkt moet worden tot voedsel of drankjes die inherent iets positiefs aan het dieet toevoegen. Met andere woorden, als je niets positiefs kunt halen uit een maaltijd of drank, dan moet je niet het risico nemen van een kunstmatige zoetstof. Een betere invalshoek? Breid je kookrepertoire uit. Oefen je smaakpapillen op de juiste manier en zorg ervoor dat kunstmatige stoffen niet in te weg staan naar die juiste manier.

Tenslotte en meest belangrijk, de primal methode werkt als een brede, totale benadering van het leven en niet slechts als boodschappenlijstje voor het eten. Terwijl de meerderheid van de onderliggende veronderstellingen en ideeën over het paleodieet over het algemeen hout snijden, omvat het dieet slechts een fractie van wat nodig is om een gezond leven in de moderne wereld te leiden.

De primal methode legt de nadruk op de overlap van een goed dieet met essentiële fitness- en ontspanningsprincipes om de spiermassa en overcapaciteit van organen zo groot mogelijk te maken om zich te verdedigen tegen ontsteking, sarcopenie en andere te vermijden factoren achter het verouderingsproces.

En is het geen troost om te weten dat de invloed op de gezondheid in meer ligt dan een dieet alleen? Het grote geheel van een gezonde, fitte levensstijl brengt meer met zich mee dan een enkel punt eruit te lichten. De primal methode werd ontworpen als handleiding voor alle elementen van gezond leven. We moeten het onder ogen zien, op sommige dagen is het extra moeilijk om volgens het perfecte dieet te leven. We zien het ontwerp van de primal methode als het ware als een allesomvattende deken. De kennis en inspanningen die je op elk gebied aanwendt (dieet, supplementen, stress management, slaap, etc.) kunnen het verschil maken als de werkelijkheid van alledag je ervan weerhoudt om iets 100% te doen op bepaald gebied.

Meer info: www.primalblueprint.com / www.marksdailyapple.com (Engels)